Computers en netwerken zijn gewoongoed geworden in het bedrijfsleven. Al jaren plukt men de vruchten van de voortschrijdende informatietechnologie. Met behulp van handige software kan men veel sneller werken. In plaats van archiefmappen en -kasten worden belangrijke gegevens op een server geplaatst. Zo is deze informatie sneller te vinden door iedereen die het nodig heeft.
De meeste bedrijfsbrede systemen hebben nog steeds dat doel: invoeren, opslag en delen van informatie moet snel en foutloos plaatsvinden. Als de afdeling inkoop een partij goederen inslaat of de afdeling verkoop een deal sluit, moet de afdeling administratie deze snel en foutloos in de boekhouding kunnen terugvinden.
Analyseren
Al deze opgeslagen gegevens hebben echter veel meer toepassingsmogelijkheden dan enkel administratief gebruik. Het analyseren van gegevens uit verschillende bronnen in samenhang kan nieuwe inzichten opleveren (business intelligence). Door verkoopgegevens, klantkenmerken en productmarges te combineren kan worden bepaald welke marktsegmenten het meest waardevol zijn.
Bedient u wel de marktsegmenten die de producten kopen met de hoogste marge? Menig bedrijf heeft een strategische aanpassing gedaan nadat er was uitgezocht of de marktkeuze wel optimaal was. “Liever 10 klanten met een euro, dan 100 met een cent”, het zou zomaar een gezegde kunnen zijn.
Voorspellen
De volgende stap is om nieuwe inzichten te gebruiken om vooruit te kijken en de concurrentie te slim af te zijn. Als u kunt voorspellen wanneer de meest waardevolle klanten bepaalde producten of diensten nodig hebben, en ook weet welke prijs men daarvoor bereid is te betalen, kunt u daarop anticiperen.
Dit gaat een stap verder dan analyse, het betekent dat er inschattingen worden gemaakt van toekomstige behoefte én gedrag. Proactief bestaande of nieuwe klanten benaderen met een niet te weerstaan bod op het juiste moment. Niet leuren met uw spullen, maar uw klanten ondersteunen. Zou uw bedrijf daar profijt van kunnen hebben?